Klik hier om het flash formulier in te vullen

Klik hier voor de tabel met alle typen en flashmogelijkheden

Ecu Flashing, wat is het?

Het flashen, in de autowereld ook wel chiptunen genoemd, is het aanpassen van de software van de computer/ECU van de motorfiets. Standaard regelt deze de brandstoftoevoer, de ontsteking en diverse andere parameters. Deze worden berekend aan de hand van signalen van het motormanagement zoals de gasstand, het toerental, de luchttemperatuur en de versnelling waarin de motor staat.

Origineel zijn deze waardes zo geprogrammeerd om te voldoen aan alle kaders van de wet, en om aan een wijde range van rijstijlen te voldoen. Dit resulteert in een compromis vanuit de fabrikant, wat mogelijkheden tot verbetering met zich meebrengt. 

Het verbeteren van bijvoorbeeld de inspuiting en ontstekingstijdstippen met als doel de verbranding te verbeteren zal resulteren in een beter rijdende, beter oppakkende en beter accelererende motor. Daarnaast kunnen er veel aanpassingen gedaan worden die met bijvoorbeeld een Powercommander niet gedaan kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan;

-100pk / 78kW / 35KW fabrieksrestricties verwijderen (diverse Europese landen als België, Frankrijk)
-Versnellingsafhankelijke fabrieksrestricties verwijderen
-Topspeedlimiter verwijderen
-Foutcodes negeren zoals bijvoorbeeld van de Exup servo, stuurdemper, lambda sensor etc. 
-Deceleracion cut-off verwijderen (AANRADER!) 
-Quickshifter op de originele ECU aansluiten
-Launch control op de originele ECU bij sommige modellen 
-Motorrem aanpassen
-Toerenbegrenzer verleggen
-In/uitschakel temperatuur van de koelventilator aanpassen
-Snelheidsmeter corrigeren bij bijvoorbeeld andere tandwielverhouding of bandenmaat

Waarom bij Nippon Bikes?
Nippon Bikes heeft jarenlange ervaring met het aanpassen van originele ECU’s en het afstellen van motoren. Dit is ons werk. Wij hebben veel praktijkervaring en testen bij voorkeur alles voor én na op onze testbank. Wij werken niet op basis van mooie praatjes en valse beloftes, maar op basis van aantoonbare data.

Ik wil mijn ECU laten flashen, hoe nu verder?
Niet alle motoren komen in aanmerking voor een ECU flash, klik hier om te kijken of jouw motor geflashed kan worden. Komt je motor in aanmerking? Lees dan hieronder verder over de kosten en de werkwijze.

Wat kost een ECU flash?
Afhankelijk van het type motor, de werkzaamheden en de aanpassingen aan de ECU zijn de kosten tussen de €199,- en de €649,-. Wilt u Bijvoorbeeld een quickshiftersensor kunnen aansluiten op de originele ECU van een Yamaha R6 van 2006 t/m 2016 of de Yamaha R1 van 2007 t/m 2014? Dan bent u inclusief het terugsturen van uw ECU voor slechts €199,- klaar. Het meest uitgebreide pakket met alle mogelijke wensen en aanpassingen en het herzien van de afstelling met tests voor en na op de testbank zit tussen de €475,- en de €649,- afhankelijk van het model motor, en de aanpassingen die nodig zijn. Hiervoor hebben wij de motor 1 a 2 werkdagen nodig.

Klik hier voor een overzicht van de kosten voor de Nippon Bikes ECU flash



Verschil met Powercommander?
Vaak krijgen wij de vraag; “wat is nu het verschil, wat moet ik kiezen?”. Eigenlijk is het vrij simpel uit te leggen, hieronder een korte beschrijving met voordelen en nadelen van de ook wel genoemde “piggy-back” modules. Modules als bijvoorbeeld een Powercommander, Rapidbike, Bazzaz zijn kastjes die je tussen je bestaande motormanagement plugt met de bijgeleverde kabelboom. Het is plug en play en voorzien van een duidelijke handleiding. Vaak kun je zo een quickshifter aansluiten op de modules, één alinea lager hieronder iets meer info daarover. Met de modules kan je simpel gezegd bij elke gasopening en toerental de brandstof, en soms, de ontsteking regelen. Hiermee kan redelijk eenvoudig een perfecte afstelling bereikt worden van de het injectiesysteem (lucht/brandstof) , met vaak vermogenswinst en vooral een soepel rijdende motor tot gevolg. Ook kan je wisselen van map met een switch op het stuur, voor bijvoorbeeld een afstelling met of zonder db-killer in de uitlaat. Verschillende mappings staan echter los van de versnellingsafhankelijke restricties, de topspeedlimiter, de deceleration cutoff. Deze dingen kun je helaas niet aanpassen met enkel de Powercommander.


Voordelen;
-Plug en play
-Perfecte afstelling lucht/brandstof
-Eenvoudige software
-Eenvoudig aan te passen bij veranderingen aan de setup van de motor
-Quickshifter altijd mogelijk
-MAP-switch mogelijk (wisselen tussen 2 MAPS met een knopje op het stuur)
Nadelen;
-Werkt niet om ECU “problemen/restricties” heen
-Beperkter in de mogelijkheden tov een flash

Quickshifter op Powercommander?
Ja, met een powercommander is het altijd mogelijk een quickshiter te monteren. Let op; als de motor twee injectoren per cilinder heeft is een extra module nodig om de quickshifter werkend te krijgen. Dit is eenvoudig te checken op de powercommander website. Als er een “secundairy fuelmodule” wordt verkocht en een “QEM-module” is een extra module nodig. Zo niet, dat heb je geen extra module nodig en kun je het zo aansluiten op de Powercommander. Nippon Bikes verkoopt betaalbare eigen merk sensoren welke perfect werken op de Powercommanders en originele ECU’s. Twijfel je? Neem gerust contact met ons op.

Contactgegevens


Dominee Kopsstraat 54 
5022 CH Tilburg

 
06 14504018


contactformulier

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Openingstijden

Maandag Gesloten
Dinsdag op afspraak
Woensdag op afspraak
Donderdag 9:30-18:30u
Vrijdag 9:30-18:30u
Zaterdag 10:00-17:00u
Zondag Gesloten

Uit het oogpunt van flexibiliteit m.b.t. inkoop, ophaalservice, ondersteuning en dergelijke kan het voorkomen dat wij er even niet zijn:

Bel altijd even voordat u langskomt om eventuele teleurstelling te voorkomen! 

Op afspraak is het ook mogelijk uw motor in de avonduren te kopen, te brengen of op te halen!

Route naar Nippon Bikes